De visie van de Vlasgaard

22-06-2020
Beste ouders en verzorgers,

Hierbij ontvangt u de visie, ons verhaal, waarvoor wij staan.
De afgelopen periode hebben we hier aan gewerkt. Wij hopen dat u de school hierin herkent.
Het bloemetje van de afbeelding is de vlasbloem.

Met vriendelijke groet,
Vincent van Dam
Het verhaal van Vlasgaard:
Vlas is een edel product en is één van de oudste door de mens gecultiveerde gewassen die we kennen. De oorsprong vind je terug in hoog Azië zo’n 4000 jaar voor Christus. Vlas wordt gebruikt om linnen te maken. In het oude Egypte droegen de mensen linnen kleding. De mummies waren in linnen gewikkeld. De Godin Isis, zo vertelt het verhaal, heeft de vlasteelt aan de mens geleerd. Veel van onze voorouders hebben met vlas gewerkt. Nederland en België stonden bekend om het produceren van de beste vlasvezels ter wereld.

De Vlasgaard kent 5 pijlers. Dit zijn de vijf draden die wij tot één stevige vlasdraad willen maken samen met de kinderen. Deze stevige draad geeft de kinderen stabiliteit en houvast voor de rest van hun leven. Het spinnen van deze draad realiseren wij in de gaard. De gaard is de omheinde tuin, onze school, waarin de kinderen tot bloei komen. De prachtige vlasbloem heeft net zoals onze vijf pijlers  vijf mooie blaadjes.
 
De Vlasgaard staat voor de volgende vijf pijlers:
Betrokkenheid:
Alles valt of staat met betrokkenheid. Wij willen kinderen helpen om betrokken te zijn bij wat ze doen. Dit vraagt om geïnspireerd doorleeft onderwijs. Als je betrokken bent leef je in het nu.
Eigenaarschap:
Wij willen de kinderen helpen zoveel mogelijk eigenaar te zijn van hun eigen leerproces. Hoe meer je eigenaar bent hoe zelfstandiger je als volwassene kunt zijn.
Muzische vorming:
Muzische vorming staat voor de ontwikkeling van dans, drama, muziek, beeldende vorming en audiovisuele vorming. Deze vorming steunt je emotionele ontwikkeling omdat je alle facetten van je gevoelens leert kennen. Het stimuleert ook de ontwikkeling van allerlei talenten en vaardigheden die je leven verrijken.
Cognitieve en executieve functies:
Deze functies steunen je algemene vaardigheid om te leren en om te gaan met je emoties. De cognitieve functies zorgen voor het mentale proces waardoor je de kennis en informatie die je leert kunt opslaan, verwerken, terughalen en toepassen. De executieve functies helpen je om activiteiten te plannen en aan te sturen. Ze zorgen voor efficiënt en doelgericht gedrag.
Feedback:
Met feedback voed je het leerproces van iemand anders en jezelf. Taakgerichte feedback helpt het resultaat te verbeteren. Procesgerichte feedback helpt om zelf over een strategie na te denken om tot goede oplossingen te komen. Zelfregulerende feedback helpt om jezelf feedback te geven of te horen wat een ander je ziet doen of hoort zeggen. Feedback geven en ontvangen is een basisvaardigheid die je voor nu en als volwassene helpt verder te groeien als mens.